נפתח בסיפור קצר:
מסופר על נווד שהתהלך במדבר וחיפש מקור מים.
בדרכו הוא פוגש בבדואי ושואל אותו: "באיזה כיוון נמצא נווה המדבר הקרוב ביותר ?".
מבלי להסס מצביע הבדואי לכיוון דרום.
ממשיך הנווד לשאול: "תוכל להגיד לי כמה זמן יקח לי להגיע לשם?", אך הבדואי שתק.
לאחר מספר ניסיונות בהם הבדואי שתק, התייאש הנווד והחל לצעוד לכיוון אליו סימן הבדואי.
מספר רגעים לאחר מכן, בעודו צועד שומע הנווד את הבדואי צועק לעברו "אתה תגיד בעוד חצי שעה".
המום פנה הנווד לבדואי ושאל: "למה לא אמרת לי את זה כאשר שאלתי?".
ענה הבדואי: "איני מכיר אותך ואת קצב וסגנון הליכתך, כיצד אוכל להגיד לך?".
מאפייני למידה אישיים
לכל תלמיד ישנם הרגלי ומאפייני למידה שונים המותאמים אך ורק אליו.
מהניסיון שלי, רק חלק קטן מהתלמידים ומהסטודנטים מכירים את מאפייני הלמידה האישיים שלהם, ולכן הלמידה שלהם אינה אפקטיבית, ולעיתים גוררת אחריה כישלונות, תסכול, ירידה במוטיבציה וחוסר תחושת מסוגלות עצמית.
אנו נוהגים למפות שלושה תחומים מרכזיים בלמידה אישית:
- סגנון למידה אישי – מהי הדרך (הסגנון) האישי בה מתקיימת למידת חומר חדש באופן יעיל. ישנם שלושה סוגי סגנונות למידה – חזותי (קליטה ויזואלית), שמיעתי (קליטה דרך קול) ותחושתי (קליטה בהתנסות). בפוסטים הבאים ארחיב בנושא.
- סביבת הלמידה – אפיון סביבת הלמידה המיטבית לקיום תהליכי למידה המניבים תוצאות, הן בכיתה והן בבית. לסביבת הלמידה השפעה רבה על היכולת שלנו להקצות משאבי קשב וריכוז לאורך זמן, ולכן אנו חייבים להתאים את סביבת הלמידה למאפיינים האישיים שלנו. דוגמאות לאפיון סביבת למידה – מיקום (חדר, פינת אוכל, ספרייה, מיקום בכיתה…), רעש סביבתי (טלוויזיה, רדיו, אחים קטנים), תאורה, אוכל בזמן למידה ועוד.
- הרגלי למידה – מהם ההרגלים של הלומד והאם הם מסייעים או מעכבים את הלמידה. רק כאשר נכיר ונבין את ההרגלים שלנו בתהליך הלמידה, נוכל להתאימם כך שתתקיים למידה משמעותית.
אתרו את סגנון הלמידה של הילד.ה בעצמכם
מזמין אתכם למפות ולנתח את מאפייני הלמידה של ילדכם על מנת לקדם תהליכי למידה משמעותיים אשר יניבו להם תוצאות, וזאת בעזרת שאלון ממוקד אותו אני ממליץ למלא יחד עם כל ילד:
- מהן השעות בהן אני עירני ?
- מהו משך הזמן המירבי שאני מצליח לשמור על קשב וריכוז מלאים ?
- היכן הכי נוח לי ללמוד בבית ? בחדר, בסלון, ליד שולחן, על הספה, על המיטה, על הריצפה…
- האם אני קם ומסתובב בחדר במהלך הלמידה ?
- האם אני מעדיף ללמוד לבד או עם חבר / חברים ?
- האם אני מעדיף תאורה לבנה או תאורה צהובה ?
- האם אני צריך שקט מוחלט או אולי אני מעדיף מוזיקת רקע ?
- האם אני מכין שיעורי בית באופן מסודר ומובנה או שהוא אקראי ?
- איך אני לומד למבחנים ? כמה זמן אני משקיע בלמידה למבחן ?
- האם קל לי לזכור תרשימים או יותר יעיל לי לשמוע את המורה מדבר וכך אני מבין יותר חומר ?
אלו דוגמאות לשאלות שהמענה עליהם יצור תמונה ראשונית להרגלי, מאפייני וסביבת הלמידה המותאמים לילדים.
תחקרו את התהליך והפיקו לקחים ללמידה עתידית, תוך התאמת הממצאים שעלו בתחקיר.
זכרו !
למידה היא תהליך, לא מופע אחד נקודתי.
דרך אגב, החליפו את מילה "למידה" במילה "עבודה", ותראו שזה בדיוק אותו הדבר…
שלכם,
ג'קי ג'לדטי, מנכ"ל 'אספקטיב'